Vyjmenovaná slova bývají strašákem a nejen ve třetí třídě, kde jsou stěžejní látkou českého jazyka. Mnohdy děti slýchávají: „Jo, počkej, až budou vyjmenovaná slova, to bude mazec.“ a podobné hlášky. Musí tomu tak být?
Domníváme se, že nemusí. Ano, je třeba se s nimi seznámit a naučit se s nimi pracovat, jsou bez pochyb náročnou látkou a bez intenzivního procvičování se to neobejde.
Nejde jen o to, se jak básničku naučit vyjmenovat jejich řady, ale především vědět, co s nimi. My si s nimi „hrajeme“. Jsou to pro nás skupiny slov, kde platí pravidlo. Tím to však nekončí. Hledáme mezi nim slova souznačná, protikladná, podřazená i nadřazená. Dělíme podle toho, co znamenají, např vlastnosti, zvířata, rostliny, části těla, třídíme podle slovních druhů i podle počtu slabik nebo je řadíme abecedně.
„Hrátky“ děti baví a často jim ani nedochází, že si je tím osvojují, upevňují, učí se.
Oblíbenou složkou je také vysvětlování významů. Abychom mohly se slovy pracovat, je třeba vědět, co znamenají a kde je použít.. Nejdříve se snaží význam vysvětlovat děti navzájem. Bývá zajímavé, co si pod slovy děti představují. Až pak význam „učeše“ učitelka nebo asistentka. Někdy jsme mile překvapené, co vše děti znají a jak trefně to dokáží vysvětlit ostatním. Hůře vysvětlitelná nebo méně známá slova si ukazujeme i na obrázcích. Využíváme mezipředmětové vztahy.
Pracujeme i se zajímavými slovy, kde se naopak y nepíše, nejraději mají děti zvířata.
Vším tím si děti rozšiřují slovní zásobu a rozvíjí komunikační dovednosti.
Děti již také zkoušely psát příběhy a při výtvarné výchově některá vyjmenovaná slova ztvárnily obrazem.
Moc se jim to povedlo.
Pokud máte chuť si něco z našeho repertoáru vyzkoušet, zde máte pár ochutnávkových úkolu 🙂
- K následujícím slovům najdi protikladná slova, v nichž píšeme po obojetné souhlásce y/ý. smát se, hladový, matný, pravda, zalesňovat, skromnost,
- K následujícím slovům najdi souznačná slova, v nichž píšeme po obojetné souhlásce y/ý. existovat, ubíhat, plakat, plešatý, plést se, ret, šnek
- Najdi slova podřazená ke slovům: dobytek, hmyz, příbytek
- Najdi ve všech vyjmenovaných slovech části lidského nebo zvířecího těla.
- Co myslíš, že je: promyka, sumýš, kapybara, ptakopysk, pyskoun, mydlice, myšice, lyska, lýkožrout, lýkovec, pytlouš, syrovinka… Pokud víš, popiš jak organismus vypadá. Můžeš podle názvu zkusit odhadovat.
- Najdi slova podle počtu slabik, písmen….
M. Václavková, třídní učitelka