Školní kolo projektové olympiády na naší škole

v úterý 22.4. a ve čtvrtek 24.4. v dopoledních hodinách.

Naše škola se tento rok zapojila do projektové olympiády pro 1. stupeň s názvem „UKAŽ, CO DOKÁŽEŠ“. Olympiáda upoutala pozornost hned v několika třídách.

Máme radost, že se zapojili zástupci všech ročníků z 1. stupně od 2. do 5. třídy. Zástupci 5. tříd se zapojili v hojném počtu, a to je dobře, protože se mohou projektové olympiády zúčastnit posledním rokem. Projektová olympiáda tak propojila nejen děti, které zaujala projektová výuka, ale také žáky 5. tříd, které v září čeká utváření nových kolektivů na 2. stupeň. Propojila se také ZŠ Pod Školou a ZŠ Komenského, kde se do projektové olympiády zapojily dvě skupinky z 5. třídy. Skupinek je tedy dohromady 27, dětí celkem 70.

A jaká máme témata?

Děti si vybraly samostatně to, co je zaujalo, a témata jsou následující:

  • 2.A: Domácí mazlíčci – projekty zaměřené na křečka, plemeno bígl a kočku.
  • 2.B: Sport – historie sportu a jeho pozitivní vliv na náš život.
  • 3. třídy: Snaží se skamarádit malé štěňátko a koťátko hned po narození, zaznamenávají jejich životy a podporují dobrou věc sbírkou pro pejsky pro nadaci Helppes – Centrum výcviku psů pro postižené, o.p.s. Další projekt se zabývá filmem.
  • 4. třídy: Zvířata – koně a jezdectví, koně jako součást lidského života v minulosti a nyní, lišky a život v záchranné stanici, globální oteplování a letadla (vývoj letadel od dob Leonarda da Vinciho až po současnost).
  • 5. třídy: Různá témata – Marie Terezie, matematika a vesmír, starověký Egypt, zkameněliny, Lego, seriál Simpsonovi, motorky, atletika, hokej, fotbal v Anglii a Španělsku, zeměpisná témata jako Japonsko, Čína, Mexiko, Island, Arktida a Antarktida.

Význam projektové olympiády: Nejde o to vyhrát, ale zkusit si zkoumat témata, která děti zaujala, více pod povrch a obohatit se navzájem. Projekty podporují touhu po poznávání nových neprozkoumaných věcí, hledání souvislostí a práci s myšlenkovou mapou, kde nás mohou napadnout další a další propojení. Můžeme se vždy podívat do minulosti na časovou osu, zkoumat planetu Zemi a její faunu a flóru, lidskou stopu v přírodě, tvořit rukama a výtvarně zpracovat vstupní bránu do projektu, podporovat ústní a písemný projev, hledat různé zdroje informací jak internetové, tak v knihách. Děti se samostatně a ze své vůle rozhodnou navštívit muzea, zjistí, že je to baví, vydávají se do záchranných stanic, učí se dobrovolně a rády také ve svém volném čase. Pracují v týmu, kde si vzájemně pomáhají a uvědomují si důležitost toho, že někdo je kreativec, někomu jde dobře číst a psát, ale společně musí projekt dotáhnout do konce a podílet se na práci stejnou měrou. Zapojili se také jednotlivci, kteří nenašli spřízněnou duši s tématem, které se rozhodli zkoumat. Práce pro jednotlivce bude mnohem více, ale vzdělávací hodnota je stejná. Výsledkem je pečlivá práce, trénink disciplíny, pochopení toho, že je důležité dokázat si na projekt najít čas mezi školou a koníčky a dotáhnout jej do konce. Podpora mentora je zásadní, pomáhá dětem rozvrhnout práci, opravovat texty, dotvářet souvislosti a vysvětlovat fakta. Dochází tak k mezipředmětovému propojení českého jazyka, přírodovědy nebo vlastivědy, výtvarné výchovy a pracovních činností, a v neposlední řadě je ve velké míře zastoupena etická výchova. Děti tak učí ostatní děti prozkoumávat to, co je samotné zajímá, a třeba se jim podaří nadchnout také ostatní posluchače.

Více zajímavostí najdete na: headpage – Projektová olympiáda

Pravidla soutěže:

  • Každý jednotlivec nebo skupina má svého mentora.
  • Projekty budou prezentovány na tabulích 120×90 cm (zajistila škola).
  • Do finále postoupí nejlepší projekt ze školního kola.
  • Prezentace projektu musí být interaktivní a trvat 8-15 minut.

Hodnocení projektů: Projekty budou hodnoceny na základě několika kritérií:

  • Myšlenková mapa: Kvalita a hloubka myšlenkové mapy.
  • Zpracování projektu: Originalita, kreativita a kvalita zpracování.
  • Vlastní tvorba a zkoumání: Míra zapojení dětí do výzkumu a tvorby.
  • Spolupráce v týmu: Zapojení všech členů týmu a vzájemná podpora.
  • Použití spisovného jazyka: Správné použití spisovného jazyka.
  • Prezentace: Kvalita ústního projevu a schopnost zaujmout publikum.
  • Interaktivní část: Zahrnutí interaktivních prvků do prezentace.
  • Dodržení časového limitu: Prezentace by měla trvat 8-15 minut.

Harmonogram:

  • Schůzky: probíhají na začátku měsíce (4.2., 4.3., 1.4. a 30.4. vyhlášení).
  • Třídní kolo: v čase od 2.4.-21.4. individuálně po domluvě s třídními učitelkami – do školního kola postupují všichni (třídní kolo pomůže dětem zlepšit ústní projev).
  • Školní kolo: úterý 22.4., ve středu 23.4.a čtvrtek 24.4.
  • Vyhlášení výsledků: středa 30.4.
  • Informování škol o postupu do finále: do 20.5.
  • Finále olympiády: 4.6.2025 v Sunny Canadian International School v Jesenici.

Podpora rodičů: Na školní kolo mohou své děti doprovodit a podpořit také rodiče. Bude se konat v aule naší školy na adrese Pod Školou v dopoledních hodinách od 8:00 do 11:40 hod. Děti bude hodnotit porota složená ze zástupkyně pro 1. a 2. stupeň, projektových koordinátorů a členů parlamentu z 2. stupně.

Zpětná vazba: Po hodnocení projektů bude každému účastníkovi poskytnuta zpětná vazba. Každý jednotlivec nebo skupina obdrží certifikát o absolvování, na kterém bude uvedeno, co bylo na projektu dokonalé a na čem je dobré ještě pracovat. Certifikáty budou vydány po školním kole 30. dubna.

Podpora třídy 5.D: Třída 5.D se snažila poskytnout všem účastníkům projektové olympiády podporu, a tak je pozvala do své kmenové třídy, kde si mohli poslechnout třídní projekt s názvem Historie školství, který se vytvářel po dobu 3 měsíců. Žáci se snažili hledat prameny, jak to se vzděláváním bylo od 14. století až po současnost. Projekt si přišla poslechnout také celá 3.A, 4.A a 4.D. Věříme, že vzájemné vzdělávání bude pro děti příjemné.

Zde je článek o tvorbě tohoto projektu Projekt Historie školství | ZŠ Černošice

Těšíme se na premiéru školního kola na naší škole a na veliké množství zajímavých projektů.

Autorka článku: Lucie Havlíčková

11.03.2025