KAMENNÝ SVĚT: ROSTE NEROST NEBO NEROSTE?

Dnes děti od paní učitelky dostaly dárek v podobě zážitku. Společně se vydaly do světa kamenů, kamínků čí šutýrků, jak jim říkají jejich milovníci. Jelikož jsme ve škole, budeme je nazývat správně.

Tedy- vydaly se do světa minerálů- nerostů.

Dopravního prostředku nevyužily. Postačila třída, paní učitelka a… překvapení.

 

Povídali jsme si o nerostech (minerálech) i horninách, o těch však jen okrajově, aby bylo jasno, co je nerost a co hornina.

Společně jsme si připomněli znaky živých organismů a ujistily se, že nerosty opravdu patří do neživé přírody, přestože krystaly rostou.

Pověděli jsme si, co můžeme na nerostech sledovat- barvu, lesk, propustnost světla. Zmínili jsme se o stupnici tvrdosti a v penálech našli nerost tvrdosti 1.

Ukázali jsme si variabilitu nerostů.

Děti viděly nerosty v podobě surové i opracované, krásné pravidelné krystaly i nerosty bez vytvořených krystalových struktur.

Vyslechly si příběhy a báje, které se váží k některým nerostům.

Víte, kdo byla Ametysta a Bakhus, jaký kámen používali Egypťané pro usnadnění přechodu do říše stínů, který nerost byl označován jak produkt hněvu bohů, v co se proměnily vlasy bájné Medusy, jak vypadá delfíní kámen? Ti, kdo dnes pozorně poslouchali, to již vědí.

 

Ve druhé části děti čekalo překvapení, které tušily pod plachtami v přední části učebny a kvůli němuž musely být mimo třídu během velké přestávky.

Po odhalení se z několika míst ozvalo : jů, jéééé.

Děti byly poučeny, jak se mají k nerostům chovat. Vše, co měly před sebou, pochází ze soukromé sbírky.

Na nerosty se mohly nejen dívat, ale i sahat, až na několik vyjímek, které byly jen ke koukání.

Mohly vstoupit do světa minerálů. Měly před sebou miliony let.

Koho „šutýrky“ omrzely, ten si prohlížel či studoval v knihách o těchto svědcích minulosti, které paní učitelka také přinesla. Někteří měli knihy své.

Co viděly? Na co mohly vzít do ruky?

Jaspisy, kalcity , křišťál, růženín, citrín, záhnědu, ametyst, girasol, limonit, selenit, fluority, zkamenělá dřeva (araukarit), aragonity, acháty, sádrovce, pouštní růže, halit, magnezit, tyrkenit, septárie, celestin, sodalit, statuskit, azurit, šatukit, fuchsit, malachit, amazonit, prasem, lapis, chalcedon, tygří oko, rodonit, smaragd v matečné hornině, jantar (20mil let), karneol, skarn, klinochor, eudialit, hematit, klinochor, křemen, avanturín

Při prohlídce byla paní učitelka dětem k dispozici a mohly se ptát na to, co je zajímalo.

 

Pak jsme si krátkým testíkem ověřili, jak jsme vnímali. Součástí byla i malá hádanka- samozřejmě že minerálová.

Každý dostal malý kamínek pro štěstí. Nejúspěšnější řešitelé si vybírali kamínek před těmi méně úspěšnými.

 

Po celou dobu děti napjatě poslouchaly. Velmi pěkně spolupracovali.

Na výletě v kamenném světě byly děti ze 4.B a 4.D, průvodkyní jim byla M. Václavková.

Děkuji za spolupráci p.uč Lehnertové.

Po vyučování se na kamínky podívaly i děti z tučňáků a želviček.

 

20.12. M. Václavková

 

20.12.2016