Při exkurzích na Pražském hradě jsme se věnovali české historii. Kromě dějin, historických souvislostí a událostí nás zajímaly také materiály, přírodní materiály, které se využívaly. Některé jsme si ukázali na stavbách a výzdobách staveb, jiné jsme viděli na sakrální výzdobě a předmětech, další např. na korunovačních klenotech.
Dnes děti čekalo překvapení, kterým jsme propojili naše exkurze do české minulosti s pomyslným výletech k nejstarším civilizacím, k civilizacím starověku. Spojovacím materiálem byl, je kámen.
Povídali jsme si o kamenech, k čemu mohou lidem sloužit, jaký význam mohly mít v dávných civilizacích. Děti předkládaly zajímavé nápady, společně jsme na toto téma vytvořili myšlenkovou mapu.
Definovali jsme, čím se surovina, věc stává vzácnou, co k její vzácnosti přispívá. Děti se dozvěděly, čemu říkáme drahokam a polodrahokam.
S malou nápovědou děti přišly na to, co je, byla civilizace a které řadíme mezi ty velké ze starověku.
Věnovali jsme se drahým kamenům a jejich roli, úloze, využití ve starověkých kulturách – především Egyptě, Římě, Řecku, Mezopotámii, Číně a zavítali jsme i k Aztékům. Povídali jsme si o faraonech, mumiích, lékařství, bojovnících, magii i rituálech.
Děti se seznámily s některými kameny, které v těchto kulturách byly oblíbené. Vyslechly si legendy i skutečné doložené využití vybraných kamenů.
Ukázky si prohlédly a mohly se s nimi seznámit na „vlastní ruce“.
Na závěr měly malou poznávačku, přiřazovaly názvy, zkoušely, co si zapamatovaly.
Děti velmi pěkně spolupracovaly.
Překvapení v podobě netradiční hodiny se dětem líbilo.
Pokud máte chuť, můžete si i vy vyzkoušet, zda znáte kameny z fotografii.
Názvy nerostů nejsou v textu záměrně uvedeny, abychom čtenářům nevzali možnost zkusit si je poznat.
řešení: na fotografiích vidíte: malachit, nefrit, surový smaragd, obsidián, hematit, lapis lazuri, tyrkys, karneol, tygří oko, ametyst