Asistenti pedagoga

Jméno Třída Třídní učitel
Adamčíková Luisa Mgr.

7.D

B18

Rychlíková Jitka

B24k

Čížková Sofie

5.D

K01

Smažíková Alena

K02k

Dušková Zuzana Ing.

7.C

C23

Zálešáková Marie

C23k

Holubář Patrik

5.A

C13

Sedlářová Tereza

C12k

Horshkova Alina

1.B

A14

Kuželová Iva

A15k

Johnson Sofie

4.C

K15

Radová Iveta

K14k

Karpíšková Štěpánka

2.E

A03

Nacházelová Daniela

A05k

Knetlová Dagmar

6.D

C15

Jiráková Hana

B10k

Kramolišová Monika

9.C

B02

Svoboda Luděk

B08k

Nováková Markéta

3.E

D11

Šímová Kateřina

D14k

Pechová Marie K21

Paterová Radka

K23k

Poláková Hana Bican Bc.

7.B

C26

Dvořáková Jarmila

C22k

Shturmak Oksana

1.C

K12

Mlčochová Daniela

K14k

Svrčková Alena Mgr.

4.E

D12

Kutílková V.

D14k

Teke Taťána

9.B

B19

Konrádová Lenka

B17k

Tobková Eva Bc.

5.B

B06

Strnadová Lenka

C24k

Vernerová Anežka Bc.

3.A

B22

Augustínová Marina

B24k

Vyštajnová Iveta

2.C

K22

Kopecká Hana

K14k

Zálešáková Jarmila

2.B

A02

Novotná Tereza

A05k

Zejdová Zuzana Mgr.

4.D

C32

Havlíčková Lucie

C35k

Zeman Anna Mgr.

 

8.A

B01

8.C

C21

Jánoška Tomáš

C24k

Drhová Markéta

C22k

Kužela Filip

4.A

C34

Blaženínová Hana

C35k

 

Kdo jsou asistenti pedagoga a co na černošické škole dělají?

 

V současné době na naší základní škole působí 23 asistentů pedagoga. Asistenti pracují ve třídách jak na prvním, tak na druhém stupni. Vzhledem k tomu, že asistenti pracují ve většině tříd naší školy a tráví tedy s dětmi mnoho času, a to někteří i na obědech, v družině, či na odpoledních aktivitách, bychom Vám rádi přiblížili, čím přesně se asistenti zabývají, co asistenti na naší škole dělají.

Asistent pedagoga je pedagogický pracovník, zaměstnanec školy. Náplň jeho práce vychází ze školského zákona a zákona o pedagogických pracovnících. Jedná se zejména o spolupráci s učitelem na výuce (nejen) u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, pomoc při komunikaci mezi učiteli a žáky a při komunikaci mezi učiteli a zákonnými zástupci žáků a individuální i skupinovou podporu žáků při přípravě na výuku. Asistent nehodnotí, ale podporuje, nenutí, ale nabízí podporu ušitou na tělo. Asistent pedagoga není osobním asistentem dítěte, jak se někdy lidé mylně domnívají. Osobního asistenta zajišťují svému dítěti rodiče. V takovém případě se jedná o sociální službu, která spadá pod Ministerstvo práce a sociálních věcí. Práce asistenta je hrazena rodiči (z příspěvků na péči).

 

Náplň práce asistenta pedagoga je následující:

1)    PŘÍPRAVA VÝUKY

 

Po dohodě s učitelem pomáhá s přípravou a plánováním výuky – asistent se při plánování a přípravě zaměřuje na potřeby konkrétních dětí, může pomoci s úpravou vzdělávacích cílů pro děti/žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, či pro žáky nadané, dále pak pro žáky s odlišným mateřským jazykem (OMJ), žáky zasažené traumatem, v těžké životní situaci; s ohledem na kompetence, kterých se snažíme dosáhnout (cíle hodiny) pak po domluvě s učitelem připravuje podpůrné materiály

Asistent pedagoga podporuje žáky při zapojování do výuky – asistent podporuje žáky (nejen s SVP nebo OMJ) při zvládání úkolů, přeformulovává či zjednodušuje zadání, sleduje zapojení všech dětí do výuky a v případě potřeby zasahuje. Je nutné mít na paměti, že cílem práce asistenta pedagoga je co největší možná samostatnost žáka a nevykonává za něj tedy ty činnosti, které je žák schopen zvládat sám (nebo je žádoucí, aby je sám zvládal). V žádném případě AP neplní školní výstupy za žáky.

 

2)    PRÁCE V MENŠÍ SKUPINĚ

 

Na základě pokynů pedagoga pracuje se skupinou žáků nebo individuálně (ve třídě i mimo třídu) – někdy se hodí, aby asistent pracoval s konkrétním žákem nebo skupinou žáků odděleně od zbytku třídy. Může se jednat o práci na stejném nebo jiném tématu, nemusí se jednat pouze o žáky s SVP nebo OMJ, ale i žáky mimořádně nadané, dlouhodobě nemocné či z různých důvodů nemotivované…. Tato možnost se využívá spíše výjimečně a zejména, pokud je to účelné pro následné zapojení do výuky s celou třídou.

 

3)    PRÁCE S TŘÍDOU

 

Pracuje s celou třídou – ve chvíli, kdy učitel věnuje pozornost konkrétním dětem, které potřebují jeho zvýšenou podporu, může asistent vést výuku, nebo se věnovat zbytku třídy (kontroluje splnění úkolů, zadává úkoly, čte apod.).

 

4)    PŘÍPRAVA NA VÝUKU

 

Pomáhá žákům v přípravě na výuku – asistent po dohodě s pedagogem pomáhá žákům s přípravou na vyučovací jednotku, může také pomoci žákům se zápisem z hodin, zaznamenáním si domácích úkolů a povinností dle pokynu vyučujícího.  Dále asistent může pomoci žákům např. se zvládáním domácích úkolů. Tuto podporu předem s rodiči dohodne tak, aby nepřejímal jejich roli. I zde platí, že podpora asistenta by měla vést k samostatnosti dítěte (rodiny).

 

5)    PLÁNOVÁNÍ

 

Zapojuje se do tvorby, realizace a revize plánů pedagogické podpory a individuálních vzdělávacích plánů – asistent může učiteli pomoci s formulací cílů (žáka dobře zná) i s tvorbou napsáním plánu. Zapojuje se také při hledání a využívání nových a inovativních metod vedoucích k získání komplexních a žádoucích kompetencích, ke kterým se škola zavázala v rámci RVP.

 

6)    KOMINUIKACE s RODINOU A KOMUNITOU

 

Pomoc při komunikaci s rodinou – dobře nastavená, vstřícná a oboustranně otevřená komunikace s rodinou žáka je vždy naší snahou na prvním místě. Asistenti pedagoga se po domluvě s učiteli účastní vybraných konzultačních hodin/tripartit.

 

7)    DRUHÉ OČI UČITELE

 

Zapojuje se do evaluace výuky a hodnocení žáka – přítomnost druhého pedagogického pracovníka může pomoci při ověřování a rozvoji aktivit vhodných pro konkrétní žáky a třídu. Zpětná vazba od asistenta je velice cenná. Zároveň může asistent pomoci při hodnocení pokroků žáka. Při evaluaci můžeme zaměřovat pozornost i na učební strategie, které žák používá při různých příležitostech, a ty, které naopak může více rozvíjet. Asistent, který je přítomen většinu času ve třídě, má větší šanci vypozorovat, pokud se ve třídě něco děje, zachytit změny v chování dětí a může na to upozornit učitele. Společně pak mohou včas a účinně na tyto situace reagovat.

V některých případech může spolupráce učitele a asistenta v některých rysech připomínat tandemovou výuku.

8)    TŘÍDNÍ KOLEKTIV a KLIMA TŘÍDY

 

Asistent pedagoga je nedílnou a přirozenou součástí třídního kolektivu – stává se tak spolutvůrcem, hybatelem a mediátorem živého a dynamického organismu, kterým třídní kolektiv bezesporu je. Pokud vznikne mezi dětmi a asistentem vztah, ve kterém je oboustranná důvěra, může být právě asistent tou osobou, které se děti svěří, a to jak se svými starostmi, tak i radostmi.  Naším prvořadým úkolem by mělo být zajistit bezpečné a tvůrčí prostředí (wellbeing), kde by každý žák mohl rozvíjet své silné stránky a učit se ve výchovně vzdělávacím procesu rozumět a respektovat emoce a potřeby lidí žijících s ním na určitém předem daném a vymezeném prostoru.  Často se stává styčnou osobou mezi dětmi a učitelem, zejména na druhém stupni, kde se učitelé na jednotlivé hodiny střídají. Asistent je dětem k dispozici tedy jak v hodinách, tak o přestávkách a volném čase. Svou přítomností může aktivně přispívat k vytváření pozitivního klimatu ve třídě.

 

9)     MULTIDISCIPLINÁRNÍ TÝM

 

Spolupracuje s dalšími kolegy – školním psychologem, speciálními pedagogy, metodikem prevence, Pedagogicko–psychologickou poradnou, Střediskem výchovné péče, dalšími pedagogy atp., a to tak, aby péče o žáky byla co nejvíce komplexní a efektivní. Samozřejmostí je spolupráce s rodinou žáka popsaná výše.

 

Vypracovala Anežka Vernerová a Eva Tobková

Zdroje: https://archiv-nuv.npi.cz/t/jaka-je-napln-prace-asistenta-pedagoga.html, https://www.asistentpedagoga.cz/asistent-pedagoga/napln-prace, https://zapojmevsechny.cz/clanek/napln-prace-asistenta-pedagoga-a-jeho-spoluprace-s-ucitelem-a-rodici-2, https://inkluzivniskola.cz/napln-prace-asistenta-pedagoga, http://www.novaskolaops.cz/kdo-je-asistent-pedagoga