BADATEL

Seznamujeme se s dějinami, kulturami, podobnostmi i odlišnostmi. Abychom se více dozvěděli o judaismu, vydali jsme se do pražského Židovského muzea a prostřednictvím programu Badatel a lektora jsme bádali, pátrali a obeznamovali jsme se s touto kulturou.

Cestou do muzea jsme si všímali odlišností ve stavbách křesťanské a židovské části města. Všímali jsme si staveb i výzdoby, typických prvků a hledali jsme na objektech židovské symboly.

V muzeu nejdříve lektor s dětmi formou brainstormingu zjistil, co vědí o židovství a křesťanství.

Pak se žáci ve skupinách věnovali bádání v konkrétních oblastech. Měli k dispozici písemné dokumenty, pracovní list s otázkami a bedničku s předměty, které se váží k jejich oblasti.

Jelikož nás bylo tento den méně než obvykle, vybral pan lektor tři stěžejní oblasti: Běh života, Domácnost a Šábes. Těm se děti podrobněji věnovaly. Své poznatky pak prezentovaly ostatním, pan lektor doplnil, vysvětlil a chvilku jsme si o tématu povídali.

Děti kladly zajímavé otázky.

Způsob seznámení je zaujal, nejvíce konkrétní předměty.

O dalších oblastech, na které jsme již „neměli lidi“ nám vyprávěl.

Po vnitřní části programu jsme šli do Staronové synagogy. Dostali jsme jarmulky, které kluci rovnou nasadili na hlavu. Dívky si je mohly vzít také, ale ne na hlavu.

V židovských objektech i na hřbitovech je to s pokrývkou hlavy u mužů obráceně, než v křesťanství.

Pan lektor nám ukázal synagogu, vysvětlil co, jak a kdy se tu děje. Viděli jsme i místo, kde sedával rabi Low.

Po prohlídce synagogy jsme se šli podívat na židovský hřbitov.

Květiny k hrobům tu nikdo nepokládá, jelikož ty patří živým. Tak i my jsme uctili památku těch, co tu spočívají klidem a tichem.

Program byl velmi zajímavý.

Děti zaujal.

Děkujeme panu lektorovi za jeho trpělivost a poutavé seznámení s židovstvím.

10.02.2024