Během září jsem otevřela pro děti ze školní družiny kroužek kreslení, který je založený na metodě kreslení za pomoci pravé mozkové hemisféry. Tuto metodu vyvinula Dr. Betty Edwards. Podrobné informace o této technice naleznete na konci článku.
Já sama jsem absolvovala bezpočet kurzů a i nadále sbírám cenné zkušenosti.
Základem kresby je kresba tužkou, proto jsme se této technice věnovali jako první. Naučili jsme se používat různé druhy tužek, plastickou gumu a rozlišovat světlo a stín. Kreslíme podle předloh, což je pro děti jednodušší. Děti se snaží přenášet na papír to, co vidí, všímáme si detailů a rozlišujeme materiál, povrch a tvar, který kreslíme.
Na výsledky naší práce se můžete podívat v galerii.
Metoda Betty Edwards – KRESLENÍ PRAVOU MOZKOVOU HEMISFÉROU
Dr. Betty Edwards patří k renomovaným pedagogům v oblasti umění a kreativity. Svou metodu „kreslení pravou stranou mozku“ rozvinula v roce 1979. Je považovaná za nejefektivnější vyučovací metodu kreslení, jaká byla doposud vyvinuta. Podstatnou část intenzivního kurzu tvoří praktická cvičení, která demonstrují účastníkům jejich schopnost naučit se kreslit a též vidět věci jasněji. Dr. Edwards tvrdí, že potenciál pravé hemisféry se na školách, ale i v celém našem kulturním prostředí nedoceňuje a nerozvíjí. Základem učební techniky používané při „kreslení pravou stranou mozku“ je poznání diferencí mezi funkcemi levé a pravé mozkové hemisféry, jak to dokazují i vědecké výzkumy. Betty Edwards se opírala konkrétně hlavně o práci nositele Nobelovy ceny (1981), neurobiologa Rogera W. Sperryho, který výsledky svých výzkumů poprvé publikoval v roce 1968.
Dr. Edwards je emeritní profesorkou California State University, Long Beach a doposud se věnuje své práci ve funkci ředitelky výzkumného centra zaměřeného na aplikaci poznatků výzkumu mozkových hemisfér. Dr. Betty Edwards o svojí metodě vydala i knihy Drawing on the Right Side of the Brain (Kreslení pravou stranou mozku) a Drawing on the Artist Within, které dosáhly souhrnný náklad více jak tří miliónů výtisků. Vedla množství kurzů a workshopů pro laickou veřejnost, ale i pro umělce, univerzitní studenty, technických a vědeckých pracovníků. Jejích seminářů rozvoje kreativity se zúčastnili též renomované světové firmy jako jsou IBM, Polaroid, The Walt Disney Company, Apple Computer Company a mnohé další.
Náš mozek je rozdělen na dvě části, pravou a levou mozkovou hemisféru.
Zraková dráha začíná v sítnici gangilovými buňkami a pokračuje zrakovým nervem do střední jámy lební, kde je uložena chiasmatická ploténka důležitá tím, že se zde část nervových vláken kříží. Křížení se děje tak, že vlákna ze spodních polovin sítnice se kříží (60%) a vlákna z horních polovin sítnice se nekříží (40%). Dále pokračuje zraková dráha optickým traktem do primárního zrakového centra, nazývaného genikulát. Celý tento úsek nazýváme periferní nebo také primární zrakovou dráhou. Za zpracování zrakových informací odpovídá zraková kůra pravé mozkové hemisféry.
Levá mozková hemisféra je zaměřená na matematiku, logiku, detaily, verbální vyjadřování, je časově orientovaná, obsahuje strach, posuzuje a je v ní centrum pro naše přežití.
Pravá mozková hemisféra strach nezná, nezná ani čas. Nevyjadřuje se verbálním jazykem, ale hudbou, barvami, symboly. V pravé hemisféře se rodí naše nejúžasnější a nejtvořivější nápady. Malé děti žijí většinu času pravou hemisférou. Nezajímá je čas, nebojí se a jsou neuvěřitelně tvořivé. Postupně se však přelaďují působením výchovy na hemisféru levou.
Ideální pro člověka by bylo, kdyby obě hemisféry fungovaly v rovnováze. Naše společnost je však orientovaná především na levou hemisféru. Chce se po nás, abychom neustále podávali výkony, velmi často v omezeném časovém úseku. Když se nedokážeme dostatečně uvolnit a zbavit se stresu, jsme polapeni v levé mozkové hemisféře a naše tvořivost se nemůže projevit v dostatečné míře v žádné oblasti. Když preferujeme levou mozkovou hemisféru, popíráme svoji tvořivost.