PLK – třídní literární projekt

V ŘÍJNU A LISTOPADU JSME SE VRHLI DO LITERÁRNÍHO TVOŘENÍ. PÚVODNĚ MĚLO JÍT JEN O MALÉ TVŮRČÍ PSANÍ, ZALÍBILO SE NÁM TO A VZNIKL NÁŠ TŘÍDNÍ PROJEKT PLK, JEHOŽ VÝSLEDKEM JE SBORNÍČEK MINIPŘÍBĚHŮ. VÝSLEDEK DOUFÁME, ŽE POBAVÍ, POTĚŠÍ A MOŽNÁ SE STANE DÁREČKEM POD STROMKEM. OBSAH ZDE NEMŮŽEME ZVEŘEJNIT.

JAKO MALINKOU OCHUTNÁVKU PŘEDKLÁDÁME ÚVOD A ZÁVĚR. 🙂

 

PŘEDMLUVA

Pracovali jsme pilně a připravili pro pobavení příběhy přeplněné, přesycené podobnými písmenky. Prvotní popud pro projekt PLK přistál v palici pedagožky při pomáhání prvňákům při poznávání písmena Pp.

Plán s písmenkovým psaním představila pozorným páťákům průvodkyně po pěšince poznání. Pochechtávali se při poslechu pedagožčina příběhu. Přidali se. Pustili se do psaní příběhů. Psaním se pobavili, poučili, procvičovali pravopis, prostě prožili prima párovou práci. Pak příběhy přečetli plné páťácké partě a s potěšením se o ně prostřednictvím PLKu podělí.

 

PROTO PŘUJMĚTE PROSÍM PÁŤÁCKÉ POZVÁNÍ.

PRO POBAVENÍ PŘEDKLÁDÁME

PŘÍBĚHY PLNÉ PODOBNÝCH PÍSMENEK.

PŘEJEME PŘÍJEMNÉ POČTENÍ PLNÉ POHODY,

 PŘÁTELÉ PRAVDIVÝCH I PRAPODIVNÝCH PŘÍBĚHŮ.

PARTA PISATELŮ Z PĚTKY

 

Na přání přidává příběhy i původkyně provedením projektu paní pedagožka. První příběh na p posloužil k probuzení a podnícení přemýšlení na potřebná písmenka. Poté počala písmena v požadovaném pořadí prýštit a proudit. Plynule přecházela prostřednictvím psacích per a propisek na papír. Příběhy na písmena l, k pak poslouchali po psaní pro pobavení. Po prezentacích pak pokračoval pracovní proces přepsáním do počítače. Písmenko r si přáli páťáci jako perličku.

Předkládáme písmenkové pohoštění.

Poslužte si, prosím.

 

 

DOSLOV

Příběhy předložené v PLKu vznikaly v hodinách českého jazyka v rámci tvůrčího psaní žáků 5.E ZŠ Černošice pod vedením třídní učitelky na podzim roku 2021.

Příběhy s jedním písmenkem vznikaly jednu vyučovací hodinu.

Žáci je tvořili ve dvojicích, trojicích, výjimečně sólo.

U písmene P pracovali žáci ve dvojicích nebo samostatně bez použití dalších zásobáren slov, tedy jen s využitím svých hlav. Při L pracovali v losovaných trojicích, mohli použít zásobárny slov, které si samostatně vytvořili předem nebo slova, která získali za splnění úkolů z matematiky a českého jazyka. K zásobníky dostali připravené a vylosovaný tým si jej mohl doplnit o další slova. Dospělí zásobník neměli povolen.

Texty mohly mít charakter „blábolu“,  bylo však třeba zachovat gramatickou správnost i skladbu vět, snažit se udržet rámec příběhu. Téma příběhu bylo libovolné.

Texty jsou autentické. Byly jen přepsány, došlo k redukci překlepů a chyb.

Vytvářet takto zaměřené příběhy je pro žáky značně náročné. Při psaní je třeba myslet na to, aby příběh obsahoval co nejvíce písmen daného typu (p, l nebo k). Délka, kvantita příběhů, není zásadním kritériem úspěšnosti této tvorby. Cenná je zde pro nás především snaha a chuť k tvoření, proces vzniku a růstu příběhu.

Autoři nejsou u jednotlivých dílek uvedeni záměrně. Pracovali jsme jako tým. Žáci mají různou míru jazykové zdatnosti a tak jsme se rozhodli konkrétní jména neuvádět. Autor je v podobě monogramu uveden jen u „dospěláckých“ příběhů. Ty původně do PLKu zařazeny být neměly, přání bylo s chutí vyhověno. R příběhy byly dobrovolné, jsou třešničkou na našem písmenkovém zákusku. Někteří pak pokračovali v tvoření i dále pro potěšení z tvoření své a následně i posluchačů  autorské tvorby.

Každý účastník obdržel jeden výtisk našeho PLKu, pokud chtěl, mohl si doplnit autory a ilustrace.

Po počátečním překvapení ze zadání se do psaní páťáci pustili s chutí. Bylo radostí pozorovat jejich tvůrčí činnost a komunikaci. Dobrodružstvím i zábavou pro posluchače a často i pro samotné předčitatele bylo prezentování a čtení příběhů nahlas ostatním. Protrénovali jsme i správnou výslovnost, tempo řeči, pozorné naslouchání. Věnovali jsme se významům slov a porozumění textu.

Děti za jejich snahu, práci, tvořivost a přístupPLKu velmi chválíme.

Třídní učitelka Mgr. Martina Václavková & asistentka Štěpánka

Listopad 2021

29.11.2021