Naše škola se tento rok zapojila do projektové olympiády pro 1. stupeň s názvem UKAŽ, CO DOKÁŽEŠ. Olympiáda upoutala pozornost hned v několika třídách.
Máme radost, že se zapojili zástupci všech ročníků z 1. stupně od druhé do páté třídy. Zástupci 5. tříd se zapojili v hojném počtu a to je dobře, protože se mohou projektové olympiády zúčastnit posledním rokem. Projektová olympiáda tak propojila nejen děti, které zaujala projektová výuka, ale také žáky jednotlivých 5. tříd, které v září čeká utváření nových kolektivů na 2. stupeň. Propojila se také ZŠ Pod Školou a ZŠ Komenského, kde se do projektové olympiády zapojily dvě skupinky z 5. třídy. Skupinek je tedy dohromady 27, dětí dohromady 70.
A jaká máme témata?
Děti si vybraly samostatně to, co je zaujalo, a témata jsou následující:
- 2.A: Domácí mazlíčci – projekty zaměřené na křečka, psí plemeno bígl a kočku
- 2.B: Sport – historie sportu a jeho pozitivní vliv na náš život
- 3. třídy: Snaží se skamarádit malé štěňátko a koťátko hned po narození, zaznamenávají jejich životy a podporují dobrou věc sbírkou pro pejsky pro nadaci Helppes – Centrum výcviku psů pro postižené, o.p.s., další projekt se zabývá filmem
- 4. třídy: Zvířata – koně a jezdectví, koně jako součást lidského života v minulosti a nyní, lišky a život v záchranné stanici, globální oteplování a letadla, vývoj letadel od dob Leonarda da Vinciho až po současnost
- 5. třídy: Různá témata – Marie Terezie, matematika a vesmír, starověký Egypt, zkameněliny, Lego, seriál Simpsons, motorky, atletika, hokej, fotbal v Anglii a Španělsku, zeměpisná témata jako Japonsko, Čína, Mexiko, Island, Arktida a Antarktida
Význam projektové olympiády: Nejde o to vyhrát, ale zkusit si zkoumat témata, která děti zaujala, více pod povrch. Projekty podporují touhu po poznávání nových neprozkoumaných věcí, hledání souvislostí a práci s myšlenkovou mapou, díky níž nás mohou napadnout další a další propojení. Můžeme se vždy podívat do minulosti na časovou osu, zkoumat planetu Zemi a její faunu a flóru, lidskou stopu v přírodě, tvořit rukama a výtvarně zpracovat vstupní bránu do projektu, podporovat ústní a písemný projev, hledat různé zdroje informací, jak internetové, tak v knihách. Děti se samostatně a dobrovolně rozhodnou navštívit muzea, zjistí, že je to baví, vydávají se do záchranných stanic, učí se dobrovolně a rádi také ve svém volném čase. Pracují v týmu, kde si vzájemně pomáhají a uvědomují si důležitost toho, že někdo je kreativec, někomu jde dobře číst a psát, ale společně musí projekt dotáhnout do konce a podílet se na práci stejnou měrou. Zapojili se také jednotlivci, kteří nenašli spřízněnou duši s tématem, které se rozhodli zkoumat. Práce pro jednotlivce bude mnohem více, ale vzdělávací hodnota je stejná. Výsledkem je pečlivá práce, trénink disciplíny věci dotahovat do konce a dokázat si na projekt najít čas mezi školou a koníčky. Podpora mentora je důležitá, pomáhá dětem rozvrhnout práci, opravovat texty, dotvářet souvislosti a vysvětlovat fakta. Dochází tak k mezipředmětovému propojení českého jazyka, přírodovědy nebo vlastivědy, výtvarné výchovy a pracovních činností a v neposlední řadě je ve velké míře zastoupena etická výchova. Děti tak učí ostatní děti prozkoumávat to, co je samotné zajímá, a třeba se jim podaří nadchnout také ostatní posluchače.
Lucie Havlíčková, koordinátorka projektové olympiády