Návrat z jarních prázdnin jsme si zpříjemnili pondělním výletem do Prahy, na Vyšehrad. Naším cílem bylo dozvědět se více o období komunistické totality v Československu. Tomuto tématu jsme se podrobně věnovali v únorových hodinách vlastivědy, takže jsme vyrazili vybaveni potřebnými znalostmi. První částí programu bylo povídání s lektorem o tom, co o této době víme, co to vlastně znamená totalita a jak ovlivňovala život lidí. Pak přišla na řadu první dobrodružná hra. Rozdělili jsme se na tři týmy a každý se seznámil s příběhem jedné osoby, která opravdu v Československu dobu totality zažila. Naším úkolem bylo si vybrat, zda se se tato osobnost v zásadních momentech svého života připojí na stranu totality nebo proti ní bude bojovat. Pak jsme náš příběh prezentovali před ostatními a pan lektor nás seznámil s tím, jak život těchto lidí vypadal ve skutečnosti. Bylo to moc poučné. Další částí programu byla bojovka ve vyšehradských kasematech, kde jsme v osmi místnostech nebo výklencích luštili různé rébusy a řešili úkoly, z nichž jsme nakonec poskládali indicie potřebné k vyluštění hlavní hádanky. Vyzkoušeli jsme si, jak vypadala domovní prohlídka a cenzura dopisů a poznali jsme, co to byl kult osobnosti nebo jak bylo těžké dostat se do svobodné země. Jménem, které jsme nakonec pomocí indicií uhodli, byla Milada Horáková, na jejíž symbolický hrob jsme se poté byli podívat. Celý program jsme uzavřeli reflexí s panem lektorem. Výlet byl moc zajímavý, takovou bojovku jsme ještě nikdy nezažili – zábavnou a poučnou zároveň. Taky bylo moc fajn, že se k nám připojilo i několik dětí z vedlejší 5.A, které jsme tak mohli lépe poznat.
Autorka článku: Zuzana Zejdová


















