Stanovisko školské rady k problematice šikany

Vážení čtenáři,

cítíme odpovědnost z pozice školské rady (která zastupuje rodiče, školu i město) vyjádřit se k problému šikany mezi žáky naší školy a pomoci tak nám všem se v situaci zorientovat.

Co se aktuálně děje a jak je třeba na situaci nahlížet:

  • V uplynulých dnech došlo k opakovaným incidentům, ve kterých konkrétní děti fyzicky napadly jiné děti mimo areál školy. Toto jednání je vyvrcholením problémů, kterými se škola dlouhodobě zabývá, v poslední době i ve spolupráci s OSPOD a Policií ČR.
  • Domníváme se, že uvedené jednání naplňuje znaky šikany: „Šikanování je jakékoliv chování, jehož záměrem je ublížit, ohrozit nebo zastrašovat jiného žáka, případně skupinu žáků. Je to cílené a opakované užití fyzických a psychických útoků jedincem nebo skupinou vůči jedinci či skupině žáků, kteří se neumí nebo z nejrůznějších důvodů nemohou bránit.”(MŠMT, čl.2 str. 1-2) Šikana je vážný problém, může jít o přestupek, nebo v případě, že dojde např. k újmě na zdraví či majetku, se jedná o trestný čin.

Jak na takovou situaci reagovat a co už se děje

Takové jednání musíme v naší komunitě označit za zcela nepřijatelné a považujeme za zásadní, aby všichni aktéři nesoucí spoluodpovědnost za řešení situace konali razantně a v souladu: rodiče, škola, policie ČR, OSPOD, podpůrní pracovníci.

Svědci a oběti

  • Je důležité, aby kdokoliv je svědkem nebo adresátem jakékoli agrese, ať již fyzické či psychické (včetně slovního napadení), které naplňuje výše uvedené znaky šikany, takové jednání bez prodlení ohlásil odpovědným aktérům.
  • Primární odpovědnost neseme my dospělí – rodiče, kterým se děti svěřují, pracovníci školy, kolemjdoucí apod.
  • V případě, že se toto jednání odehrávalo na půdě školy, pak je třeba jej hlásit třídnímu učiteli a školní metodičce prevence p. Venclíčkové (jvenclickova@zscernos.cz).
  • V případě, že se takové jednání děje mimo školu, kde mají zodpovědnost za děti zákonní zástupci, je třeba jej kromě školy (která potřebuje o situaci vědět, ale není v její kompetenci situaci řešit) hlásit také Městské policii – Černošice (724 060 620, 605 255 450), případně Policii ČR.
  • Pokud si nejste jistí, jak dané chování kvalifikovat, nebo kam se obrátit, můžete využít bezplatnou linku 116 000, kde vám poradí odborníci.

Aktuální situace v Černošicích: Děkujeme všem rodičům i dětem, kteří svá svědectví sdílí a pomáhají tak zabránit podobnému jednání do budoucna. Pokud jste něco takového zaznamenali, ale ještě jste situaci neohlásili, prosím udělejte tak. Jedná se o vážný problém a ostych ze “žalování” vůbec není na místě.

 

Policie ČR

Pokud se jednání děje mimo školu nebo škola jednání na své půdě vyhodnotí jako potenciální přestupek či trestný čin, za vyšetření šikany je zodpovědná policie ČR. Ta reaguje na oznámení od jakékoli dospělé osoby. Policie na řešení situace dále spolupracuje s rodiči, školou a Odborem sociálně právní ochrany dětí (OSPOD). S ohledem na to, že se šikana může kvalifikovat i jako přestupek nebo trestný čin – je k ní takto přistupováno (co se kvalifikuje, viz Metodický pokn MŠMT. čl. 10, strana 12-13.)

Aktuální situace v Černošicích: Policie ČR se již situace chopila na podnět školy i některých rodičů a zahájila vyšetřování. Podrobnější informace o jejím postupu zatím nemáme.

Škola

  • Základní škola je institucí, ve které se potkávají děti z různých rodin, prostředí, s různými návyky. To, že v takovém prostředí sem tam dochází ke konfliktům, vyskytuje se nevhodné chování, nebo dokonce šikana, není chyba školy – jakkoli nás to netěší, je to přirozený stav. Rozhodující je, jakým způsobem s takovými situacemi škola nakládá – jak úspěšně se jí daří snižovat pravděpodobnost takového chování (prevence) a následně řešit jeho výskyt (intervence). Škola, která deklaruje, že se v ní žádné takové chování neděje, velmi pravděpodobně takové jednání buď nevidí, nebo neřeší – to není v pořádku.
  • Škola je odpovědná za řešení situací, které vznikají na její půdě, a na jejich řešení za určitých podmínek spolupracuje s Policií ČR a OSPOD.
  • Řídí se metodickým pokynem MŠMT a poskytuje součinnost dalším aktérům. Rolí školy není jen žáky učit, ale vytvářet bezpečné prostředí a podmínky pro jejich vzájemnou interakci/socializaci.
  • Škola může realizovat opatření ve škole:
    • Pracovat s třídním kolektivem či konkrétními žáky prostřednictvím učitelů, metodika prevence, školního psychologa atd.
    • Uplatňovat nápravná opatření (známky, důtky). Žáka v povinné školní docházce škola nemůže vyloučit.
    • Škola je zodpovědná za řešení problémů s rodiči dotčených dětí, ale těm může dávat pouze doporučení a ke spolupráci je nemůže žádným způsobem přinutit.
    • V případě, že dojde škola k podezření na přestupek nebo trestný čin, předává odpovědnost Policii ČR.
    • V případě, že je podezření na dlouhodobé a systematické zanedbávání řešení situace ze strany rodičů, předává odpovědnost OSPOD, který je kompetentní hájit zájmy dítěte i proti jednání rodičů pomocí řady nástrojů, které má k dispozici (tedy již může rodiče vést k odpovědnosti či je nutit ke spolupráci).

Aktuální situace v Černošicích:

  • Naše škola má skoro tisíc žáků.
  • Má nastavena pravidla chování ve školním řádu, důsledky za jeho porušení, třídní pravidla, pravidelně zařazuje třídnické hodiny, děti se mohou obracet na třídního učitele, školního metodika prevence, školního psychologa, vedení školy nebo napsat, co je trápí, do schránky důvěry.
  • Šikanu škola nebere na lehkou váhu. Monitoruje varovné signály a v rámci primární prevence zajišťuje preventivní a teambuildingové programy. Pro dobré fungování škola potřebuje znát i problémy, které řeší její žáci mimo vyučování/budovu, ale již je nemůže řešit. Problémy některých zapojených dětí se škola intenzivně zabývá a bohužel se nepodařilo najít konstruktivní formu spolupráce s některými rodiči.
  • Škola již před aktuálními incidenty zrealizovala řadu opatření k řešení situace – speciální programy pro práci s třídním kolektivem atd.
  • V návaznosti na incidenty poslední doby škola předala situaci k řešení Policii ČR a zapojila OSPOD.
  • Škola bohužel trpí nízkou kapacitou školního psychologa, dalšího se již téměř rok nedaří získat, a který by mohl teď velmi pomoci.
  • Školní metodička prevence navštívila všechny třídy 2. stupně a uvedla na pravou míru, co se stalo, a děti zároveň poučila, jak se v takové situaci chovat, hlouběji se budou děti tomuto tématu věnovat v třídnických hodinách.
  • Škola připravuje další preventivní programy, mj. po novém roce besedu žáků s preventistou a vedením městské policie.
  • Budou vydávány informativní články v Informačních listech.

Pochopení a podpora zainteresovaným

Důvodů, proč šikana vzniká může být celá řada, ale zjednodušeně můžeme říci, že je vyústěním dlouhodobě nenaplněných potřeb dětí. Proto je na nás dospělých, abychom děti v takové situaci podpořili – ve škole i doma. Je dobré mít na paměti:

  1. To, že je třeba nabídnout podporu obětem, je patrně všem zřejmé. Jedná se o mimořádně negativní zkušenost, kterou dítě potřebuje pomoct zpracovat. Od rodičů i profesionálů. Nechat si pomoct není projev slabosti, ale zodpovědnosti za sebe/své dítě.
  2. Zatímco je třeba zcela jasně a kategoricky odmítnout chování, které komukoliv ubližuje, měli bychom se ale vyvarovat jednoduchého odsouzení dětí, které takové chování dělají. Obvykle se jedná o nějakou formu “volání o pomoc”. Přestože se při závažném porušení hranic bez jasného trestu neobejdeme, měli bychom si být vědomi, že trest problém nevyřeší. Skutečné řešení je pomoci agresorům najít jinou cestu, jak zpracovávat náročné situace či traumata z minulosti a zapojit se do společnosti způsobem, který okolí ani je samotné nepoškozuje. To děti bez podpory dospělých a profesionálů často nezvládnou.
  3. Šikana není jen selhání jednotlivce, je to “nemoc skupiny”. To, že incidenty neskončí jednorázovou akcí, svědčí o tom, že ti, kteří byli okolo, to umožnili (a často postupem času začali přijímat různé, byť z počátku mírné, agresivní chování za normální). Umožnili to přesto, že drtivá většina z nich věděla, že něco není v pořádku. Tato zkušenost narušených norem ve skupině může vést k pocitům viny, strachu, ztrátě důvěry v sebe, svět, druhé atd. Nezapomeňme tedy na ty, co přihlíželi – svědky. I těm je třeba nabídnout podporu. Minimálně možnost o věcech mluvit a reflektovat tuto zkušenost. Mít možnost zažít formativní zkušenost, kdy děti převezmou odpovědnost a naučí se agresivnímu jednání jako skupina čelit (třeba společně domluvenými pravidly apod.).

Je smutné, že musíme v našem městě řešit takové situace, ale i to patří k životu. Rozhodující je, jak se k té situaci my, zodpovědní dospělí, dokážeme postavit. Držme si palce, abychom všichni obstáli a dětem dokázali pomoci.

Školská rada 2.12. 2022

07.12.2022